Eleverne blokerer indgangen: “Det er vores fremtid”


Reportage fra dagens strejke på Sct. Knuds Gymnasium


 

Lærerne måtte væbne sig med tålmodighed, da eleverne blokerede indgangen.

Lærerne måtte væbne sig med tålmodighed, da eleverne blokerede indgangen.

 

Fredag morgen blokerede eleverne skolens indgange, efter det i går blev besluttet at strejke. Sct. Knuds Netavis var med.    

Klokken er 7:45 fredag morgen. En hvilken som helst anden hverdag ville skolens cykelparkering være proppet til bristepunktet, men i dag er der næsten tomt. De første elever, som deltager i blokeringen af skolens indgange, er så småt ved at dukke op i efterårskulden.

For det er alt andet end en normal skoledag. I går besluttede skolens elever på demokratisk vis at nedlægge undervisningen efter spisepausen samt strejke hele fredagen. Det sker som reaktion på de besparelser på uddannelsesområdet og SU’en, regeringen har forslået. Et overbevisende flertal på 83,3 procent af skolens elever stemte for aktionen. Hvorvidt det ville ende med undervisningsnedlæggelse og strejke var indtil spisepausen torsdag uvist. Her holdte skolen stormøde, og fra talerstolen kunne elevrådsformand Malte Kiellberg annoncere det klare resultat.

 

Et overbevisende flertal på 83,3 procent af skolens elever stemte for aktionen.

 

Derfor er skolens indgange spærret, og derfor er cykelparkeringen påfaldende tom. Ikke desto mindre er en større gruppe elever på omkring 25 dukket op for at blokere indgangene, så strejken kan forløbe som planlagt. Der er kaffe, te og morgenmad til de fremmødte, der med tæpper, huer og handsker holder sig varme foran indgangen. Her forhindrer de lærerne i at undervise, for at vise sin utilfredshed med besparelserne.

Strejken kan umiddelbart se noget speciel ud. Der er nemlig en klar plan for, hvordan situationer som disse skal forløbe, fortæller elevrådsformand Malte Kiellberg. Det er næsten som et manuskript, der formelt skal udføres. Helt konkret skal han og skolens repræsentanter informere lærerne og ledelsen om strejken, og når lærerne ankommer til skolen, vil eleverne fortælle, at de har tænkt sig at stå foran døren hele dagen. Herefter vil lærerne bede om at komme ind, men eleverne vil nægte. Til sidst vil rektor Susan Mose kontakte eleverne uden for skolen, som igen vil informere om strejken. Hun vil derefter bede lærerne om at tage hjem, da undervisningen dermed er umulig at gennemføre.

Det er den formelle plan denne morgen. Elevrådsformanden siger selv, at det minder om et teaterstykke. For lærerne og ledelsen er klar over strejken. Om de ønsker den eller ej er uvist, men de kender til situationen, før de møder på arbejde. Denne formelle plan er ganske enkelt nødvendig. Formanden forklarer da også, at man har haft et eksemplarisk samarbejde med ledelsen.

”Vi har haft en rigtig god dialog fra elevrådets side, både med Susan, vores rektor, men også med lærernes tillidsmand, som har været utrolig samarbejdsvillige gennem hele processen, så der har været god dialog. Der har ikke været sure miner nogen steder fra”, siger Malte Kiellberg, der fortæller, at den demokratiske proces var essentiel for elevrådet.

”Sidste år var det meget kaotisk, og der var ikke nogen, der vidste, hvad der foregik. Målet i år var, at alle skulle være bevidste om, hvad der foregår, og alle skulle have lov til at tage stilling på et oplyst grundlag i langt højere grad end sidste år. På den måde synes jeg, at vi er kommet rigtig godt i mål”, siger han.

 

Sidste år var det meget kaotisk, og der var ikke nogen, der vidste, hvad der foregik. Målet i år var, at alle skulle være bevidste om, hvad der foregår, og alle skulle have lov til at tage stilling på et oplyst grundlag i langt højere grad end sidste år.

– Elevrådsformand Malte Kiellberg.

 

Tidligere har demokratiet i lignende situationer været en mangelvare, som formanden også påpeger.

”Det er et kæmpe stort problem, for så kan man komme efter hinanden og risikere en situation som sidste år, hvor skolen blev delt op i forskellige fløje, som udtalte sig til medierne med hver deres synspunkt. De hævdede begge at tale på vegne af eleverne. Det var det primære formål – udover, at det ideologisk set var rigtigt at tage en demokratisk beslutning – at hindre, at vi ryger i totterne på hinanden”.

Elever foran skolens indgang i forbindelse med strejken.

Elever foran skolens indgang i forbindelse med strejken.

Selvom der ikke har været problemer med skolens ledelse, skal strejken imidlertid forløbe som beskrevet før. Det er den formelle plan, som da også ser ud til at forløbe efter bogen, da de første lærere ankommer. Da indgangen er blokeret henvises de til at stå udenfor med de mange elever, som nu er stødt til. Formelt må de stadig ikke gå, og der samler sig i sidste ende en stor flok af lærere. De virker ikke til at være imod strejken. Ganske som elevrådsformanden fortalte det, venter de blot på rektor Susan Moses udmelding.

Maria Dyrbye-Skovsted, som underviser i engelsk og design, er én af de mange lærere, der venter på besked. Hun fortæller, at lærerne er blevet orienteret om situationen i forvejen, men er forpligtet til at møde på arbejde. Hun fortæller også, at flere af lærerne selv deltog i gårsdagens demonstration på Flakhaven i Odense. Selv roser hun, at eleverne demonstrerer.

 

”Jeg kan godt lide, at eleverne bruger deres demokratiske ret og arbejder indenfor de demokratiske rammer og de protestmuligheder, de har. Det synes jeg er aldeles glimrende”, siger Maria Dyrbye-Skovsted

 

Generelt er stemningen ganske hyggelig. Ingen lærere forsøger at gennemføre undervisningen, og der snakkes på kryds og tværs. En fredelig protest, som en del af lærerne virker til at støtte, selvom de ikke åbent udtrykker det.

En af de elever, der har valgt at møde op til strejken, er Jacob Pauli Rasmussen fra 2.N. Han deltog også i demonstrationen i går.

”Jeg synes, det var et fedt initiativ. Det var lidt ærgerligt, at der ikke var et bedre fremmøde fra Sct. Knuds Gymnasiums side, i og med at der var så mange, der stemte, at vi skulle demonstrere og strejke i dag. Men det var fedt, at der var nogle, som var engagerede og støttede op omkring det, ” siger han og roser de fremmødte, der gjorde en indsats ved den store demonstration. Han mødte op til dagens blokade for at vise sin støtte til aktionen.

”Vi har valgt demokratisk at demonstrere i går og strejke i dag, og så synes jeg, at man er forpligtet til at støtte op omkring det. Nu har elevrådet godt nok sagt, at det var dem, der tog ansvaret for det, men derfor gør det ikke noget at støtte op omkring det, da det er så vigtig en ting. Det er vores fremtid, det går udover”, forklarer Jacob, der blandt andet bidrog med flere bannere til demonstrationen.

Ved at blokere indgangen og dermed forhindre undervisning viste eleverne sin utilfredshed med regeringens besparelser.

Ved at blokere indgangen og dermed forhindre undervisning viste eleverne sin utilfredshed med regeringens besparelser.

 

Det forholdsvis store engagement ved strejken glæder elevrådsformand Malte Kiellberg.

 

Jeg er positivt overrasket. Jeg havde egentlig ikke regnet med, at vi ville komme flere end 10 stykker. Det er vi i høj grad gjort, og det er mega fedt at se, at der er andre – ikke kun elevrådet – som har engageret sig i det her. Det er vigtigt, at man har plads, tid og overskud til at engagere sig, selvom man ikke nødvendigvis sidder i elevrådet, siger han.

 

Efter en times tid kommer meddelelsen fra Susan Mose. Eleverne har ikke tænkt sig at flytte sig, og lærerne må derfor opgive at undervise og tage hjem. Den formelle plan, der minder om et nedskrevet manuskript, er gået ganske som planlagt. Strejken – og elevernes mission for dagen – er dermed lykkedes. Eleverne på Sct. Knuds Gymnasium har sagt fra over for regeringens planer med gårsdagens aktioner og fredagens strejke.