“Hvad er god undervisning?” – Netavisen har svaret


Med 200 undervisningsdage pr. skoleår, er det nærliggende at finde ud af, hvordan man får mest ud af de enkelte undervisningsdage. Derfor har Sct. Knuds Netavis været ude i marken for at finde svaret på; “hvad er god undervisning“?


Med interviews med elever, lærere og vores rektor, Susan Mose, har vi fundet frem til, hvad god undervisning er – ifølge eleverne, lærerne og rektoren.

Se indslaget:

 

 

Eleverne fokuserer på følgende:

  • Variation af undervisningen.
    • Vel og mærket er “Flip-learning” ikke svaret, ifølge William Binzer 3.h
  • En venskabelig atmosfære mellem lærer og elev.
  • Trygge rammer som eleverne kan udtrykke sig selv i.
  • Godt socialt sammenhold i klassen.
  • Derved være aktivt deltagende i undervisning.

Lærerne og rektoren fokuserer på følgende:

  • Der skal skabes tryghed i undervisningen, hvor alle elever føler, at de har en plads i klassen.
  • Eleverne skal udfordres.
  • Eleverne skal møde op og være forberedte.

Den gode undervisning det en, hvor der er dialog og engagement, og hvor man går ud af timen bagefter og tænker: “Hold da op hvor rykkede vi os, sammen – Nøj, hvor fik eleverne sat noget faglighed på spil.

– Susan Mose, Rektor på Sct. Knuds Gymnasium



Inden vores eget indslag om god undervisning har Sct. Knuds Netavis’ chefredaktør, Thomas B. Rasmussen, delt sit syn på god undervisning i et interview med Gymnasieskolen. Interviewet kan læses her:

Interview i Gymnasieskolen