Guide: Disse nye medier skal du holde øje med


Sct. Knuds Netavis har udpeget seks online-medier, som griber den digitale journalistik anderledes an.


 

Af Lucas Anderschou

Med populisme, alternativ fakta og alverdens falske nyheder på de sociale medier har der måske aldrig været mere brug for kvalitetsjournalistik, der ikke finansierer sig selv på katte-videoer og clickbait-overskrifter. Sct. Knuds Netavis har derfor gjort det hårde arbejde for dig og præsenterer her en række nye medier, som alle har det tilfælles, at de ikke vil spille efter de traditionelle regler. De vil bryder med de traditionelle journalistiske dogmer for at formidle kvalitetsindhold til en generation, der ikke læser avisen hver morgen.

 

Foto: Getty Image

Zetland

Zetland er til dig, der er villig til at betale for kvalitetsjournalistikken. For 99 kroner om måneden (her er studierabatten ikke inkluderet) får du til gengæld også valuta for pengene. Zetland har grebet den nye medievirkelighed an på en anderledes måde end de traditionelle medier; For det første er man finansieret på medlemmer, og for det andet udkommer man kun med 2-3 artikler om dagen. Zetland fortæller ikke, hvad der sker, men hvorfor.

”I marts 2016 blev Zetland relanceret som Danmarks nye, langsomme medie, der skærer gennem nyhedsstøjen ved at udkomme alle hverdage med få, gennemarbejdede artikler om tidens vigtigste begivenheder og strømninger: Alt, hvad du behøver vide. Ikke mere, end du kan nå at læse”, skriver de selv om projektet på Zetland.dk.

Netudgaven

Netudgaven.dk er ligesom Zetland et onlinemedie, der griber journalistikken og nyhedsstrømmen anerledes an. Her ansætter man ikke kun journalister, faktisk skriver skribenterne ganske frivilligt. Artiklerne er drevet af skribenternes lyst til at fortælle historier, og de klassiske nyhedskriterier er erstattet med et enkelt nyt: Er det interessant for skribenten, vil der også være interesserede læsere. Emnerne varierer lige fra kultur, til fodbold, samfund og natur, og så har Netudgavens podcast ’Kongerækken’ i øvrigt høstet store roser. Med andre ord er der tale om et medie, der ønsker at formidle historier på en helt ny måde.
Med Netudgaven skal man have for øje, at den alternative tilgang til journalistik også betyder, at skribenten i nogle tilfælde godt må have en holdning til emnet. Artiklerne er dermed ikke altid objektive.

Føljeton

Føljeton er et nyt digitalt medie, der udkommer målrettet til mobilen. Her er der altså virkelig tale om et medie, der har tilpasset sig de nye medievaner. For 49 kr. om måneden kan Føljeton tilbyde dig et overblik over nyhedsstrømmen. Med Lars Trier Mogensen som chefredaktør har man desuden fået sig en prominent leder. Mogensen er vært på Radio24Syvs ”Det røde felt”, et venstreorienteret debatprogram, og fast paneldeltager i DR2-programmet ”Jersild minus spind”.

Format

Format er et spritnyt medie, der først i denne måned er gået luften på formatformat.dk. Det er JP/Politikkens Hus, som står bag mediet, og målgruppen er her de 20-30-årige. Netop derfor vil man i høj grad inddrage sociale medier som Snapchat og Instagram. Format er altså til dig, der ønsker at holde dig opdateret på verdenssituationen på den digitale virkeligheds præmisser.

”Vores målgruppe er en af de klogeste og bedst oplyste ungdomsgenerationer nogensinde, men alligevel har de traditionelle medier svært ved at fange dem. Det er den nød, vi skal knække med Format”, fortæller chefredaktør Benjamin Kürstein i en pressemeddelelse ifølge Jyllands-Posten.

POV International

POV International vil have glæden tilbage i journalistikken. Her er der plads til legen og den skæve vinkel. Alle artiklerne er som udgangspunkt gratis, men det er muligt at støtte mediet som privatperson. En helt anden måde at finansiere og bedrive journalistik på.

”Alle de skæve eksistenser er helt udryddet fra den danske mediebranche. Dem vil vi gerne give spalteplads”, fortæller chefredaktør Annegrethe Felter Rasmussen til DJ, Dansk Journalistforbund.

SEIN

Sidst, men ikke mindst, kommer et medie, der ikke engang findes endnu. SEIN skal være et onlinemedie skrevet af unge til unge. Chefredaktør Sara Mering fortæller i artiklen ”Chefredaktør og klar til at sparke forældregenerationen over benene. Mød 20-årige Sara Mering” fra førnævnte Zetland om projektet, der gerne skulle give ungdommen den stemme i mediebilledet, hun mener, den hidtil har manglet. Da SEIN ikke findes endnu må artiklen fra Zetland være den sidste anbefaling for nu.