Folketingsvalget 2011


Folketingsvalget 2011


Sådan fordelte stemmerne sig ved det såkaldte Ungdomsvalg 2011. Meningsmålingen er foretaget via surveybanken fra Aalborg universitet i perioden op til valget. 193 elever fra Sct. Knuds Gymnasium deltog i undersøgelsen.

Inddeler man partierne i blå og rød blok så vil rød blok få 55,9 % af stemmerne og blå blok 43 % af stemmerne. Således ville Helle Thorning-Schmidt også blive statsminister, hvis eleverne på Sct. Knuds Gymnasium skulle bestemme.

Sct. Knud er således et rødt gymnasium!

I forhold til befolkningen som helhed viser meningsmålingen, at eleverne i langt højere grad støtter De Radikale (14,5% mod 9,5%) , SF (14% mod 9,2%), de Konservative (10,9 % mod 5%), Liberal Alliance (10,4% mod 5%), og Enhedslisten (9,8% mod 6,7%). Til gengæld ville Socialdemokraterne (17,6% mod 24,8%), Venstre (15,5% mod 26,7%), DF (5,7% mod 12,3) værre væsentligt dårligere repræsenteret.

Her kunne noget tyde på, at eleverne foretrækker ideologisk tydelige partier. Eleverne er dertil heller ikke så traditionsbundne i deres stemmeafgivning som de ældre. Inddrager man teoretiske perspektiver kan man sige, at stemmeafgivningen har været præget af retningsmodellen mere end nærhedsmodellen. Interessant er der også, at de partier, der har været ‘policy seeking’ eller ‘office seeking’ (SF, S, C, V og DF) er gået tilbage, hvorimod de partier (især Ø, LA, RV), der har været ‘vote seeking’ er gået markant frem. Det koster at søge indflydelse.

Konklusionen må være, at eleverne er mere polariserede end befolkningen som helhed. Dog afspejler de unges stemmeafgivning partierens popularitetsudvikling den seneste periode. Partier der har søgt indflydelse har mistet stemmer til partierne, der har holdt den ideologiske fane højt. De mest socialistiske og de mest liberale partier står stærkt. Et fællestræk kunne også være, at partier med en klar international orientering foretrækkes. ‘Tydelig profil’ og ‘mindre taktik’ er nok noget af det, der efterspørges blandt eleverne. Har du et bud på en forklaring af resultatet?

Af Thomas B. Rasmussen